svetlogopedie.cz

Vývoj řečových schopností od narození do šesti let


Protože rozvoj řečových schopností je podmíněn i úrovní motoriky mluvidel, správným dýchání a sluchovým vnímáním, zmiňuji i v našem přehledu i tyto schopnosti.

Období mezi narozením a prvním rokem nazýváme předřečové období. Vlastní řečové období začíná vyslovením prvního slova, kolem prvního roku.

Zajímavosti, které se týkají mluvidel a sluchového vnímání z období před narozením:

  • Už v prenatálním období vývoje trénuje plod oblast mluvidel a obličeje. Je prokázané, že dítě polyká plodovou vodu, olizuje pupeční šňůru, cumlá si palec.

  • Vnímá celou řadu akustických podnětů.

  • Již v bříšku pozná plod hlas své maminky.

Narození

  • Křik je prvním hlasovým projevem dítěte. Je zpočátku reflexní a není výrazem určitého nedostatku. Souvisí s nástupem plicního dýchání.

  • Malé novorozeně většinou dýchá nosem. Dechová frekvence je vyšší. Zdravý novorozenec dýchá v klidu asi čtyřicet vdechů a výdechů za minutu. Postupně se dýchání zpomaluje. Dospělý vdechne zhruba šestnáctkrát za minutu.

  • Sací reflex. Dotekem bradavky na sacím bodě, který je umístěný na rozhraní tvrdého a měkkého patra se vyvolá pohyb jazyka.

  • Hledací reflex. Dotek rtů, okolí úst nebo tváře vyvolá u dítěte otevření úst, otáčení hlavy ze strany na stranu a vyplazení jazyka přes dolní dáseň.

  • Polykací reflex. Vyvolá jej mléko ze zadní poloviny jazyka.

  • Saje a polyká tekutou potravu.

  • Pozná hlas své maminky.

  • Dává přednost tónům před šumy.

  • Reaguje dříve na hlas než na zvuk zvonku.

2 – 3 týdny

  • Objevuje se úsměv jako výrazový pohyb. Je to jakási vrozená výrazová mimická šablona.

  • Upřednostňuje lidský hlas před ostatními zvuky.

4 – 5 týdnů

  • Usmívá se na podnět.

6 týdnů

  • Křik dostává citové zabarvení. Dítě jím projevuje svou vůli. Nejprve vyjadřuje nepříjemné pocity (tvrdý hlasový začátek), později příjemné (měkký hlasový začátek).

3 měsíce

  • Broukání. Objevují se hrdelní zvuky (podobné CH, K, G), poté „přední“ hlásky (P, B, T, D), samohlásky. Při broukání se objevuje větší rozmanitost zvuků, což souvisí se změnami v utváření rezonančních dutin, ústní a hltanové dutiny.

  • Vokalizuje jako výraz potěšení a rozladění.

  • Směje se.

  • Začíná spojovat ruce a vkládá je do úst – často hřbet ruky.

  • Zkoumá dutinu ústní.

4 – 6 měsíců

  • Pudové žvatlání. Jde vlastně o hru dítěte s řečovými orgány. Ozývají se různé zvuky podobné hláskám či slabikám. Nejde o nápodobu mluvené řeči blízkých lidí, jedná se pudově podmíněnou hru s hlasem a mluvidly. Všechny děti napříč světem žvatlají v tomto období stejně.

  • Přestává na chvíli plakat, slyší-li lidský hlas.

  • Hlasitě se směje při pohybových hříčkách.

  • Otáčí se za zvukem do stran.

  • Pláče, když se lekne nepříjemného, nebo příliš intenzivního zvuku.

6 – 8 měsíců

  • Dítě již začíná vědomě napodobovat zvuky mluvené řeči z okolí.

  • Napodobuje výrazy obličeje a gestikulaci.

  • Snaží se napodobit shluky hlásek, lépe ale napodobuje melodii a rytmus.

  • Nebrouká si jen pro sebe, ale reaguje hlasem na blízké okolí.

  • Mělo by začít konzumovat kašovitou stravu.

  • Začíná mít bohatší chuťové zážitky (ovoce, zeleninové polévky, mléčné kaše), čímž se stimuluje citlivost v dutině ústní.

  • Začínají se rozvíjet laterální pohyby jazyka (pohyby do stran).

  • Všechno testuje ústy.

  • Hledá pohledem náhle vzniklý zvuk.

10 měsíců

  • Nerozumí obsahu slova, ale ve spojení s melodií, mimikou a konkrétní situací již rozumí.

  • Reaguje na hříčky typu: paci paci, jak jsi veliký, udělej pápá…

  • Pozná členy rodiny.

  • Pláče, když rodiče odcházejí.

  • Křičí, aby upoutalo pozornost.

  • Reaguje na vlastní jméno.

  • Má rádo hudbu. Pohybuje se do rytmu.

  • Pláče, když mu odejmeme oblíbený předmět, nebo činnost.

  • Testuje vše ústy.

  • Je schopné konzumovat samostatně piškot.

  • Pije samo z hrnečku se savičkou.

  • Je krmeno kašovitou stravou s kousky.

12 měsíců

  • Objevují se první slova ve formě citoslovcí.

  • Pojmenuje náznakem členy rodiny (např. „mama“ – máma, „tata“ – táta, „dede“ – děda).

  • Napodobuje intonace vět, které slyší.

  • Snaží se přibližně opakovat některá slova.

  • Gestikuluje, nebo se hlasově projevuje, aby vyjádřilo přání, nebo potřebu.

  • Rozumí známým slovům a často používaným krátkým větám.

  • Splní jednoduchý pokyn – dej, přines…

  • Hledá ukrytý zvuk.

  • Kouše samostatně rohlík.

  • Rádo se prohrabává v jídle.

  • S pomocí dovede lžičku se soustem (krémovitá hustota) do úst.

1 – 2 roky

  • Hraje si se slovy. Často opakuje oblíbená slova.

  • Užívá velké množství samohlásek a souhlásek při žvatlání a breptání.

  • Mluví vlastním žargonem. Když si hraje, užívá nesrozumitelné zvuky a slova.

  • Řečový projev je málo srozumitelný s výjimkou několika slov.

  • Rozumí jednoduchým větám.

  • Na začátku období umí kolem 3 srozumitelných slov, na konci období až 50 srozumitelných slov.

  • Ukazuje na známé předměty. Snaží se je jmenovat.

  • Ukazuje základní části těla.

  • Odpovídá na otázku: Co je to?

  • Umí použít přivlastňovací zájmena – můj, moje.

  • Jmenuje základní zvířata citoslovcem. Např. bů, mé, pipi…

  • Doplňuje slova do známých básniček.

  • Experimentuje se lžičkou. Dokáže se nakrmit hustší krémovitou stravou z hlubší misky.

  • Žvýká potravu.

  • Pije z hrnku, který drží oběma rukama.

2 roky

  • Rozumí asi 300 slovům.

  • Aktivně používá 50 srozumitelných slov.

  • Začíná spojovat dvě slova do jednoduché věty.

  • Používá jednoduchá slovesa.

  • Používá základní přídavná jména. Např. malý/velký

  • Říká si svým vlastním jménem.

  • Poslouchá krátké pohádky a básničky.

  • Rozumí základním předložkám – v, na

  • Rozumí základním příslovcím – nahoře, dole, vzadu…

  • Říká „ne“.

  • Rádo si prohlíží knihy s obrázky a komentuje je.

  • Snaží se přibližně opakovat jednoduché básničky.

  • Samo pije z hrnku.

  • Po nácviku umí smrkat.

2 – 3 roky

  • Rozumí asi 500 slovům.

  • Aktivně používá 200 srozumitelných slov.

  • Odpovídá na otázky typu: Kde….? Kdo….?

  • Odpovídá na otázky typu: Co kdo dělá?

  • Rozvoje komunikační řeči. Dítě se učí její pomocí dosahovat drobné cíle. Vidí, že pomocí řeči může usměrňovat dospělé a stále častěji s nimi komunikuje.

  • Ptá se: Co to je?

  • Začíná skloňovat.

3 roky

  • Rozumí asi 900 slovům.

  • Aktivně používá 500 srozumitelných slov.

  • Používá zájmena typu „já, můj, ty“, objevuje se i „on, ona, ono“.

  • Užívá množné číslo.

  • Aktivně používá přídavná jména malý, velký, základní barvy.

  • Klade jednoduché otázky.

  • Začíná používat minulý čas.

  • Pamatuje si často používané obraty v rodině a užívá je.

3 – 4 roky

  • Rozumí přibližně 1200 slovům.

  • Aktivně používá asi 800 slov.

  • Řeč se stává srozumitelnou.

  • Dochází k zpřesňování gramatických struktur.

  • Říká krátkou básničku.

4 – 5 let

  • Rozumí až 2000 slovům.

  • Aktivně používá až 1500 slov.

  • Klade otázky Proč? Jak? Kde? Kdy?

  • Vede dlouhé konverzace.

  • Zpívá písničky, recituje básničky.

  • Vypráví příběhy, mísí svět reality a fantazie.

  • Vytváří souvětí.

  • Užívá všechny slovní druhy.

  • Řeč používá k tomu, aby poznávalo svět.

V dalším období dochází k rozvoji slovní zásoby, zpřesňování obsahu slov, gramatické stránky řeči a dokončení vývoje artikulace – výslovnosti jednotlivých hlásek.

Při tvorbě tohoto přehledu jsem čerpala z těchto materiálů: Lidské tělo, 1992; Lechta, V., 2002; Klenková, J., 2000; Sovák, M., 1978; Škodová, E., Jedlička, I., 2003; Matějíčková, E., 2008.  

Kontakt

Soukromá logopedická poradna

U Dlouhé stěny 549/4 (budova nábytek Jamall)
586 01 Jihlava

náměstí Svobody 379 (budova radnice),
Brtnice 588 32

774 622 651

nada.grznarova@seznam.cz