Fonematický sluch – cvičení
Cvičení sluchové pozornosti
Cvičení jsou zaměřena na stimulaci sluchového vnímání, vydělení významného zvuku (podnětu) z prostředí a v další fázi z řečového proudu:
- Slyšíš hlas, zvuk. Využijeme hru Tichá pošta.
- Něco udělej, když uslyšíš domluvené slovo. Např. Dřepni si, přestaň se hýbat.
Sluchová diferenciace
- Co slyšíš? Rozlišujeme konkrétní zvuky. Napřed dítěti ukážeme předmět a předvedeme, jaký zvuk vydává (šustí papír, cinká lžička o sklenici…) Dítě se otočí zády, rodič vydává zvuky a dítě se snaží uhodnout, co slyší. Pak si můžeme otočit role. Rodič rozpoznává zvuky, které dítě vydává.
- Hra s krabičkami. Do stejných krabiček vložíme různý obsah – kamínky, hrách, korálky, písek. Dítěti předem ukážeme obsah a seznámíme ho se zvukem, který krabičky vydávají. Krabičky promícháme a dítě podle zvuku určí obsah krabiček. Můžeme také naplnit vždy dvě lahvičky stejným obsahem a vytvořit tak sluchové pexeso.
- Kde je budík? Za naprostého ticha hledá dítě schovaný budík.
Slabiky
Nejdříve si zopakujeme a procvičíme schopnost rytmicky členit slova na slabiky. Tato dovednost většinou dětem nečiní větší problémy a můžeme je nenásilně a přirozeně trénovat už s menšími dětmi postupně od tří let.
- Zkoušíme vytleskávat různá slova na slabiky.
- Vytleskáváme slova na slabiky a počítáme počet slabik ve slově – zároveň si tak procvičujeme počítání do pěti.
- Dáváme slova do skupin podle toho, kolik obsahují slabik.
- Zobrazujeme počet slabik vedle slov (obrázků) tečkami.
- Říkáme slovo po slabikách a dítě se snaží rozpoznat, o jaké slovo jde. Motivujeme hrou na tajnou řeč.
- Dítě samo zkouší mluvit „tajnou řečí“ a vyslovuje slova po slabikách.
- Vytleskáváme jednoduchá říkadla, básničky, písničky.
- Na jakou slabiku slovo začíná?
- Vymýšlíme slova na danou slabiku.
- Řadíme slova do skupin podle toho, na jakou slabiku začínají.
Hlásky
Schopnost rozlišovat jednotlivé hlásky a hlásky ve slovech je nutná součást výbavy malého předškoláka do školy. Pokud dítě nemá na dobré úrovni tuto schopnost, bude pravděpodobně chybovat v psaní a ve čtení.
Úkoly, které zde jsou popsány, jsou zde seřazeny podle obtížnosti od těch nejjednodušších ke složitějším.
- Dítě učíme reagovat na jednu vyslovenou hlásku. Klient si položí hlavu na stůl a zvedne hlavu, pokud uslyší předem určenou hlásku. Motivujeme děti hrou na Šípkovou Růženku, na Spícího broučka, na Detektiva, který musí odhalit vyslovenou hlásku.
- Učíme se poznávat první hlásku ve slově. Hlásku nejprve hodně zvýrazňujeme a dítě se ji snaží určit. Musíme se dítě snažit názorně navést na to, co po něm chceme. Vedeme jej k tomu, aby se na nás dívalo, když slovo vyslovujeme. Začínáme se slovy začínající na sykavky a samohlásky, protože jdou pěkně zvýraznit.
př. SSSSSS ova, ČČČČ okoláda, AAAA uto - Řadíme slova do skupin podle první hlásky ve slově.
- Hledáme slova na určitou hlásku.
- Učíme se rozeznávat hlásku na konci slova.
- Pokud dítě výše uvedené úkoly dobře zvládá, můžeme s ním hrát slovní fotbal.
- Říkáme slovo po hláskách a dítě se snaží rozpoznat, o jaké slovo jde. Motivujeme hrou na Detektivy, či na Tajnou řeč.
př. L – E – S, S – T – R – O – M - Spojování hlásek do slabik a naopak.
- Rozlišení měkké a tvrdé slabiky – di/dy, ni/ny, ti/ty. Pomáháme dětem hmatově. Tvrdé slabiky si můžeme připodobnit kamínkem. Měkké slabiky houbičkou nebo vatou. Rodič vyslovuje střídavě tvrdé a měkké slabiky, dítě ukazuje na houbičku nebo kamínek, podle toho, co slyší.
Zní to stejně?
- Vymýšlíme dvojice slabik a dítě poznává, zda znějí nebo neznějí stejně. Např: ba/da, me/ne, di/dy…
- Vymýšlíme nesmyslná slova a dítě poznává, zda znějí nebo neznějí stejně. Např: talo/taro, polik/bolik..