Vývoj řečových schopností od narození do šesti let
Protože rozvoj řečových schopností je podmíněn i úrovní motoriky mluvidel, správným dýchání a sluchovým vnímáním, zmiňuji i v našem přehledu i tyto schopnosti.
Období mezi narozením a prvním rokem nazýváme předřečové období. Vlastní řečové období začíná vyslovením prvního slova, kolem prvního roku.
Zajímavosti, které se týkají mluvidel a sluchového vnímání z období před narozením:
-
Už v prenatálním období vývoje trénuje plod oblast mluvidel a obličeje. Je prokázané, že dítě polyká plodovou vodu, olizuje pupeční šňůru, cumlá si palec.
-
Vnímá celou řadu akustických podnětů.
-
Již v bříšku pozná plod hlas své maminky.
Narození
-
Křik je prvním hlasovým projevem dítěte. Je zpočátku reflexní a není výrazem určitého nedostatku. Souvisí s nástupem plicního dýchání.
-
Malé novorozeně většinou dýchá nosem. Dechová frekvence je vyšší. Zdravý novorozenec dýchá v klidu asi čtyřicet vdechů a výdechů za minutu. Postupně se dýchání zpomaluje. Dospělý vdechne zhruba šestnáctkrát za minutu.
-
Sací reflex. Dotekem bradavky na sacím bodě, který je umístěný na rozhraní tvrdého a měkkého patra se vyvolá pohyb jazyka.
-
Hledací reflex. Dotek rtů, okolí úst nebo tváře vyvolá u dítěte otevření úst, otáčení hlavy ze strany na stranu a vyplazení jazyka přes dolní dáseň.
-
Polykací reflex. Vyvolá jej mléko ze zadní poloviny jazyka.
-
Saje a polyká tekutou potravu.
-
Pozná hlas své maminky.
-
Dává přednost tónům před šumy.
-
Reaguje dříve na hlas než na zvuk zvonku.
2 – 3 týdny
-
Objevuje se úsměv jako výrazový pohyb. Je to jakási vrozená výrazová mimická šablona.
-
Upřednostňuje lidský hlas před ostatními zvuky.
4 – 5 týdnů
-
Usmívá se na podnět.
6 týdnů
-
Křik dostává citové zabarvení. Dítě jím projevuje svou vůli. Nejprve vyjadřuje nepříjemné pocity (tvrdý hlasový začátek), později příjemné (měkký hlasový začátek).
3 měsíce
-
Broukání. Objevují se hrdelní zvuky (podobné CH, K, G), poté „přední“ hlásky (P, B, T, D), samohlásky. Při broukání se objevuje větší rozmanitost zvuků, což souvisí se změnami v utváření rezonančních dutin, ústní a hltanové dutiny.
-
Vokalizuje jako výraz potěšení a rozladění.
-
Směje se.
-
Začíná spojovat ruce a vkládá je do úst – často hřbet ruky.
-
Zkoumá dutinu ústní.
4 – 6 měsíců
-
Pudové žvatlání. Jde vlastně o hru dítěte s řečovými orgány. Ozývají se různé zvuky podobné hláskám či slabikám. Nejde o nápodobu mluvené řeči blízkých lidí, jedná se pudově podmíněnou hru s hlasem a mluvidly. Všechny děti napříč světem žvatlají v tomto období stejně.
-
Přestává na chvíli plakat, slyší-li lidský hlas.
-
Hlasitě se směje při pohybových hříčkách.
-
Otáčí se za zvukem do stran.
-
Pláče, když se lekne nepříjemného, nebo příliš intenzivního zvuku.
6 – 8 měsíců
-
Dítě již začíná vědomě napodobovat zvuky mluvené řeči z okolí.
-
Napodobuje výrazy obličeje a gestikulaci.
-
Snaží se napodobit shluky hlásek, lépe ale napodobuje melodii a rytmus.
-
Nebrouká si jen pro sebe, ale reaguje hlasem na blízké okolí.
-
Mělo by začít konzumovat kašovitou stravu.
-
Začíná mít bohatší chuťové zážitky (ovoce, zeleninové polévky, mléčné kaše), čímž se stimuluje citlivost v dutině ústní.
-
Začínají se rozvíjet laterální pohyby jazyka (pohyby do stran).
-
Všechno testuje ústy.
-
Hledá pohledem náhle vzniklý zvuk.
10 měsíců
-
Nerozumí obsahu slova, ale ve spojení s melodií, mimikou a konkrétní situací již rozumí.
-
Reaguje na hříčky typu: paci paci, jak jsi veliký, udělej pápá…
-
Pozná členy rodiny.
-
Pláče, když rodiče odcházejí.
-
Křičí, aby upoutalo pozornost.
-
Reaguje na vlastní jméno.
-
Má rádo hudbu. Pohybuje se do rytmu.
-
Pláče, když mu odejmeme oblíbený předmět, nebo činnost.
-
Testuje vše ústy.
-
Je schopné konzumovat samostatně piškot.
-
Pije samo z hrnečku se savičkou.
-
Je krmeno kašovitou stravou s kousky.
12 měsíců
-
Objevují se první slova ve formě citoslovcí.
-
Pojmenuje náznakem členy rodiny (např. „mama“ – máma, „tata“ – táta, „dede“ – děda).
-
Napodobuje intonace vět, které slyší.
-
Snaží se přibližně opakovat některá slova.
-
Gestikuluje, nebo se hlasově projevuje, aby vyjádřilo přání, nebo potřebu.
-
Rozumí známým slovům a často používaným krátkým větám.
-
Splní jednoduchý pokyn – dej, přines…
-
Hledá ukrytý zvuk.
-
Kouše samostatně rohlík.
-
Rádo se prohrabává v jídle.
-
S pomocí dovede lžičku se soustem (krémovitá hustota) do úst.
1 – 2 roky
-
Hraje si se slovy. Často opakuje oblíbená slova.
-
Užívá velké množství samohlásek a souhlásek při žvatlání a breptání.
-
Mluví vlastním žargonem. Když si hraje, užívá nesrozumitelné zvuky a slova.
-
Řečový projev je málo srozumitelný s výjimkou několika slov.
-
Rozumí jednoduchým větám.
-
Na začátku období umí kolem 3 srozumitelných slov, na konci období až 50 srozumitelných slov.
-
Ukazuje na známé předměty. Snaží se je jmenovat.
-
Ukazuje základní části těla.
-
Odpovídá na otázku: Co je to?
-
Umí použít přivlastňovací zájmena – můj, moje.
-
Jmenuje základní zvířata citoslovcem. Např. bů, mé, pipi…
-
Doplňuje slova do známých básniček.
-
Experimentuje se lžičkou. Dokáže se nakrmit hustší krémovitou stravou z hlubší misky.
-
Žvýká potravu.
-
Pije z hrnku, který drží oběma rukama.
2 roky
-
Rozumí asi 300 slovům.
-
Aktivně používá 50 srozumitelných slov.
-
Začíná spojovat dvě slova do jednoduché věty.
-
Používá jednoduchá slovesa.
-
Používá základní přídavná jména. Např. malý/velký
-
Říká si svým vlastním jménem.
-
Poslouchá krátké pohádky a básničky.
-
Rozumí základním předložkám – v, na
-
Rozumí základním příslovcím – nahoře, dole, vzadu…
-
Říká „ne“.
-
Rádo si prohlíží knihy s obrázky a komentuje je.
-
Snaží se přibližně opakovat jednoduché básničky.
-
Samo pije z hrnku.
-
Po nácviku umí smrkat.
2 – 3 roky
-
Rozumí asi 500 slovům.
-
Aktivně používá 200 srozumitelných slov.
-
Odpovídá na otázky typu: Kde….? Kdo….?
-
Odpovídá na otázky typu: Co kdo dělá?
-
Rozvoje komunikační řeči. Dítě se učí její pomocí dosahovat drobné cíle. Vidí, že pomocí řeči může usměrňovat dospělé a stále častěji s nimi komunikuje.
-
Ptá se: Co to je?
-
Začíná skloňovat.
3 roky
-
Rozumí asi 900 slovům.
-
Aktivně používá 500 srozumitelných slov.
-
Používá zájmena typu „já, můj, ty“, objevuje se i „on, ona, ono“.
-
Užívá množné číslo.
-
Aktivně používá přídavná jména malý, velký, základní barvy.
-
Klade jednoduché otázky.
-
Začíná používat minulý čas.
-
Pamatuje si často používané obraty v rodině a užívá je.
3 – 4 roky
-
Rozumí přibližně 1200 slovům.
-
Aktivně používá asi 800 slov.
-
Řeč se stává srozumitelnou.
-
Dochází k zpřesňování gramatických struktur.
-
Říká krátkou básničku.
4 – 5 let
-
Rozumí až 2000 slovům.
-
Aktivně používá až 1500 slov.
-
Klade otázky Proč? Jak? Kde? Kdy?
-
Vede dlouhé konverzace.
-
Zpívá písničky, recituje básničky.
-
Vypráví příběhy, mísí svět reality a fantazie.
-
Vytváří souvětí.
-
Užívá všechny slovní druhy.
-
Řeč používá k tomu, aby poznávalo svět.
V dalším období dochází k rozvoji slovní zásoby, zpřesňování obsahu slov, gramatické stránky řeči a dokončení vývoje artikulace – výslovnosti jednotlivých hlásek.
Při tvorbě tohoto přehledu jsem čerpala z těchto materiálů: Lidské tělo, 1992; Lechta, V., 2002; Klenková, J., 2000; Sovák, M., 1978; Škodová, E., Jedlička, I., 2003; Matějíčková, E., 2008.